Covid 19 giver nyt potentiale for underleverandørerne

De fleste virksomhedsledere holder med god grund vejret over udsigten til mindst 1 måneds Covid-19 tomgang i det danske samfund.

De store virksomheder kører, afhængigt af branche med 60-90 % af deres normale aktivitet. Ejerlederne og direktørerne iblandt underleverandørvirksomhederne kan se frem til at blive hårdt ramt af de store virksomheders opbremsning. Det er nemt og hurtigt for de store at stoppe underleverandørerne. Derfor vil en lang nedlukning også være virkelig skidt for en række virksomheder i Vejen Kommune. Som med alt muligt andet, så er der også et potentiale i en krise. Potentialet opstår, når de store virksomheder skal op i gear igen. Her kan deres forsyningskæder med komponenter fra udlandet, og især Kina være hårdt ramt. Manglende forsyninger fra de sædvanlige udenlandske leverandører kan ødelægge de store virksomheders produktivitet i en længere periode.

UNDERLEVERANDØRERNES POTENTIALE

Normalt bruges danske underleverandører primært når

1) der er behov for særlige kvalitetsprodukter i små mængder

2) det skal gå stærkt

3) produktionen er automatiseret så de til trods for lønforskel stadig er konkurrencedygtige. Derimod er komponentleverancer, der kan planlægges langsigtet typisk indkøbt fra lande med lavere omkostninger end i Danmark.

Derimod er komponentleverancer, der kan planlægges langsigtet typisk indkøbt fra lande med lavere omkostninger end i Danmark.

Men hvis forsyningskæden fra udlandet ikke kan levere de næste 6-12 måneder, så opdager de store virksomheder en uset sårbarhed, og vil søge alternative løsninger. Dette giver Underleverandørerne en uventet og ekstraordinær åbning.

Skal underleverandørerne have andel i dette potentiale, så skal de kortlægge overfor hvilke store virksomheder de kan gøre en forskel.

Underleverandørerne skal sætte ind med salgsindsats umiddelbart efter påske, og de skal tænke i at opbygge langsigtede relationer. I første omgang for at levere hurtigt og fleksibelt så de kommer indenfor døren. Dernæst tænke i digitalisering af samarbejde, automatisering af produktion, effektivisering og produktforbedring sammen med deres nye kunde, så de langsigtet kan opbygge en underleverandørposition, der er konkurrencedygtig i forhold til deres udenlandske konkurrenter.

Har du brug for sparring til at finde potentialet -  kontakt UdviklingVejen

PRODUKTION OG SALG

Klaus Arnegaard

Mail: ka@udviklingvejen.dk

Tlf 22 45 15 31

SKYPE: live:ka_1772​

STRATEGI, DIGITALISERING OG LEDELSE

Ulrik Kragh

Mail: uk@udviklingvejen.dk

Tlf 24 61 53 83

Skype: ulrikkragh​​